Процедура за регистрация по ЗДДС. Нужни документи.
Процедура за регистрация по ЗДДС. Нужни документи.
Правно основание:
чл. 94-101 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС), чл. 74 от Правилника за прилагане на Закона за данък върху добавената стойност (ППЗДДС).
Характеристика.
Националната агенция за приходите създава и поддържа специален регистър за целите на данък върху добавената стойност (ДДС), който е част от регистъра за задължените лица по чл. 80, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Регистрацията по ЗДДС е задължителна и по избор.
Настоящото описание указва реда и условията за приемане на заявление за регистрация по ЗДДС.
Процедура по извършване на административната услуга.
1.Компетентен орган. Компетентна да приеме документа е териториалната дирекция на Националната агенция за приходите (ТД на НАП) по:
- постоянен адрес – за физически лица и еднолични търговци;
- регистрация на субекта (за големи данъкоплатци и осигурители – териториална дирекция "Големи данъкоплатци и осигурители" (ТД "ГДО").
2. Заявител. Заявители са физически и юридически лица, които имат регистрация по Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
3. Необходими документи. Лицето подава заявление за регистрация по образец съгласно приложение № 1 към ППЗДДС, което съдържа основанието за регистрация. Към заявлението се прилагат:
- справка за облагаемия оборот по месеци, за последните 12 месеца преди текущия – за регистрация по чл. 96, ал. 1 от ЗДДС;
- справка за общата сума на облагаемите вътреобщностни придобивания за текущата година, с изключение на придобиването на нови превозни средства и на акцизни стоки – за регистрация по чл. 99, ал. 1 от ЗДДС;
- декларация относно липсата на влязла в сила присъда или на образувано наказателно производство за престъпления против данъчната система от лицата по чл. 176а, ал. 1 от ЗДДС, с изключение на случаите на регистрация по чл. 99, ал. 1 от ЗДДС.
В случаите на регистрация на основание чл. 133 от ЗДДС към заявлението за регистрация се прилагат и:
- удостоверение от компетентните данъчни власти за актуална данъчна регистрация в чужбина на чуждестранното лице и превод от него;
- оригинал на нотариално заверен в страната договор между чуждестранното лице и акредитирания представител по повод възлагането му на задълженията по чл. 135, ал. 2 и 3 от ЗДДС;
- удостоверение за актуална съдебна регистрация на лицето – акредитиран представител, или копие от документите за самоличност, ако той е физическо лице;
- документ от компетентните данъчни власти, удостоверяващ регистрация за целите на ДДС в друга държава членка – за регистрация по чл. 98 и чл. 100, ал. 3 от ЗДДС;
- документ от компетентните данъчни власти, удостоверяващ, че същите са уведомени, че лицето желае дистанционните продажби, които извършва, да са с място на изпълнение на територията на страната – за регистрация по чл. 100, ал. 3 от ЗДДС. В случаите на регистрация на основание чл. 132 от ЗДДС към заявлението за регистрация се прилага и копие от съдебното решение за вписване на обстоятелството по чл. 10, ал. 1 от ЗДДС в търговския регистър (чл. 74 от ППЗДДС във вр. с чл. 101, ал. 4 от ЗДДС).
4. Вътрешен ход на административната услуга.
Заявлението за регистрация по ЗДДС се адресира до компетентната ТД на НАП. Органът по приходите извършва проверка за наличието или липсата на основание за регистрация в срок 7 дни от постъпване на заявлението. В срок 7 дни от приключване на проверката органът по приходите издава акт, с който извършва или мотивирано отказва да извърши регистрацията. Регистрацията по чл. 97, 98 и 99 от ЗДДС се извършва в тридневен срок от подаване на заявлението за регистрация. Когато органът по приходите е изискал обезпечението по чл. 176а от ЗДДС, срокът за извършване на проверката е 30 дни от подаване на заявлението за регистрация. За дата на регистрация се смята датата на връчването на акта за регистрация.
5. Такси.
Съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 3 от ЗНАП агенцията не събира такси за издаване и заверка на документи и удостоверения.