Работно време:
Пон - Пет: 9:00 - 18:00
Телефон:
+359 888 915 215
E-mail:
office@kostovpartners.bg

Процедури и договори

Как да подготвя обществена поръчка в сектор „Здравеопазване“ ?

Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна
 

Как да подготвя обществена поръчка в сектор „Здравеопазване“ ?

 

В настоящото изложение ще очертаем основните стъпки, които следва да се приложат в процедура по възлагане на обществена поръчка по чл.18 от ЗОП, така че тя да бъде подготовена, организирана и проведена в съответствие с правилата на Закона за обществените поръчки и Правилника за неговото прилагане и другите относими действащи нормативни актове.

 

1.Общи положения.

1.1. Правно понятие „Публичен възложител“ на обществена поръчка! 

Публичните възложители са определени в  чл.5, ал. 2 от ЗОП. Тук попадат и държавните и общински лечебни заведения[1], чиято релевантност и относимост към понятието „публичен възложител“ се допълва и от даденото  в  §2, т.43 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за обществените поръчки определение за „Публичноправна организация". В продължение на казаното държавните и общински лечебни заведения са публичноправни организации, които придобиват качеството на „публичен възложител“, качеството си на юридически лица, тъй като са създадени с а) конкретната цел да задоволяват нужди от общ интерес; б)  нямат промишлен или търговски характер; в) финансирани са с повече от 50 на сто от държавни, териториални или местни органи или от други публичноправни организации, или е обект на управленски контрол от страна на тези органи; или има управителен или надзорен орган, повечето от половината от членовете на който са назначени от публичен възложител по чл. 5, ал. 2, т. 1 – 14 ЗОП.

Публичният възложител създава профил в  Единната национална електронна уеб-базирана платформа, наречена „Централизирана автоматизирана информационна система „Електронни обществени поръчки“ (ЦАИС ЕОП) Всички действия, свързани с възлагането на обществени поръчки в платформата, се извършват от възложители, които са регистрирани в нея. 

С регистрацията се създава профил на организацията в платформата (чл.9ж ППЗОП) Възложителите следва да създадат и профила на купувача(интернет адреса на възложителя), който се поддържа на платформата ЦАИС ЕОП. В профила на купувача и в ЦАИС ЕОП се съдържа документацията по конкретна обществена поръчка, съгл. чл.36 ЗОП.

1.2. Обекти на обществени поръчки в здравеопазването. 

Обществените поръчки, провеждани от публични възложтели в областта на здравеопазването са с разнообразна насоченост, като преди всичко от съществена важност са процедурите по възлагане на обществени поръчки за закупеване на лекарствени продукти, реактиви и лаборатнрни консумативи за лароатроия, закупуване на техника, услуги по поддръжка на техника, строителство, като изброяването е неизчерпателно.

1.3. Цел.

Целта на обществената поръчка е да осигури в оптимална степен  ефективност при разходването на публичните средства, както и средства, предоставяни от европейските фондове и програми.

1.4.Принципи

Обществените поръчки се възлагат в съответствие и при спазване принципите на равнопоставеност и недопускане на дискриминация; свободна конкуренция; пропорционалност; публичност и прозрачност, същите произтичащи от принципите на Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС) и по-специално тези за свободно движение на стоки, свобода на установяване и свобода на предоставяне на услуги и взаимно признаване.

 

2. Подготовка на процедура по възлагане на обществена поръчка.

Публичните възложители в сектор здравеопазване следва да прогнозират потребностите от възлагане и да предвидят оптимално време за подготовка, провеждане и сключване на договор, което от една страна е императивно заложено като срок, от друга страна да бъде съобразено с целите и нуждите, за които ще се открива процедурата.

В този контескст ЗОП предвижда планиране на процедурите, които възложителят възнамерява да проведе през следващата година. Възложителите могат да оповестят своите намерения за възлагане на обществени поръчки или за сключване на рамкови споразумения през следващите 12 месеца чрез публикуване на обявление за предварителна информация (чл. 23 ЗОП).

 

2.1. Определяне вида на обществената поръчка.

При възлагане на обществени поръчки публичните възложители прилагат процедурите по чл. 18, ал. 1, т. 1 - 3 , 6 - 8 и 11 - 13 от ЗОП.

Доставките на лекарствени продукти в лечебните заведения обикновено се провеждат чрез открита процедура или публично състезание, в зависимост от прогнозната стойност и заложени количества, съобразно нуждите на конкретния възложител. Този вид процедури са в изключителна степен гарантиращи интересите на възложителя. Защото от една страна се осигурява възможността за участие на широк кръг потенциални участници,  които в условията на състезателност, биха удовлетворили интересите на възложителя по отношение цена и качество в максимална степен. Не на последно място тази състезателонст би гарантирала оптималнао целесъобразно разходване на публичин средства.

 

2.2. Пазарни консултации

При подготовката за възлагане на обществена поръчка възложителят може да проведе пазарни консултации, като потърси съвети от независими експерти или органи, или от участници на пазара(чл. 44 ЗОП). Възложители в сектор „Здравеопазване“  често, а и препоръително е, да провеждат пазарни косуртации, особено в вслучаите, касаещи специализирана медицинска техника(напр. томографи,мамографи,линейни ускорители и пр.) Такъв очевиден пример са проведените от Министрество на здравеопзването пазарни консутации за закупуване на два броя санитарни превозни средства за транспорт по въздух (хеликоптери), за нуждите на медиинската помощ.[2]

 

2.3. Съдържание и изготвяне на документация

Фазата на подготовка на обществената поръчка в сектор „Здраеопазване“  включва изготвянето на квалифицирана документация, която да е съобразена със спецификите на обекта на поръчката и нормативните изисквания на ЗОП, Правилника за неговото пилиганае и другите относими нормативни актове.

От професионалния ми опит като юрист, участвал  в подготовка на процеури по възлагане на общестевни поръчки в лечебно онкологично заведение, бих казала че добра практика е възложителят да издава заповед, с която да определя екипът от специалисти, участващи в подготовката на процедура по възлагане на общестевна поръчка, вкл. подготовка на документацията, като определя и срок за подготвителната фаза на процедурата.

Документацията в една обществена поръчка включва: решение за откриване процедурата, обявление за обществена поръчка, техническите спецификации, инвестиционните и други проекти, когато се изискват за подготовката на офертата, методиката за определяне на комплексната оценка на офертата, когато е приложимо, образци на документи, както и указание за подготовката им,  проект на договор освен когато договорът се сключва при общи условия или нормативен акт определя задължителното му съдържание. Документацията може да съдържа и други документи, в зависимост от спецификата на обекта на обществената поръчка. Тази съвкупност от документи, ведно с изготвени решение за откриване на процедурата и обявление, са крайният етап от подготовката на процедурата.

NB!!! При подготовка на документацията следва да се съобразяват приетите изменения в ЗОП и ППЗОП към датата на подготовка и откриване на процедурата по възлагане на обществената поръчка, каквито са например въведените специални условия за изпълнение на поръчките(чл.47 ЗОП), задължителните екологични изисквания (чл.47а ЗОП).

Възложителят следва изчерпателно да формулира в Обявлението за обществена поръчка изискванията към участниците, в т.ч.  - основания за задължително отстраняване  (чл. 54 от ЗОП),вкл. по преценка да включи и незадлъжителните основания по чл.55 ЗОП; - критериите за подбор, които се отнасят до: 1. годността (правоспособността) за упражняване на професионална дейност; 2. икономическото и финансовото състояние; 3. техническите и професионалните способности, като задължително конкретизира изискванията си съобразно чл.60 - 61 от ЗОП и чл. 63 от ЗОП и начините за тяхното доказване.

 

3.Публикуване на процедурата по възлагане на общесетната поръчка.

Всяка обществена поръчка на стойност по чл. 20, ал. 1 - 3 и 7 от ЗОП се публикува в Регистъра на обществените поръчки, и в съответния профил на купувача и получава уникален номер.

Документи, свързани с участие в обществени поръчки, се подават чрез платформата съобразно правилата за нейното използване по чл. 229, ал. 1, т. 12 от ЗОП и при спазване на изискванията, поставени от възложителя.

Възложителят съставя комисия за подбор на участниците, разглеждане и оценка на офертите, съобразно начините и сроковете посочени в ЗОП и ППЗОП.

Комисията е помощен орган на възложителя по разглеждане на постъпилите оферти на участниците в процедурите, оценка и класиране, която в заключитерната фаза на своята дейност представя доклад/протокол, отразяващ цялостната й дейност, констатации , предложения.

 

4.Приключване на процедурата

Заключителния акт от процедура по възлагане на обществена поръчка е окончателното решение на възложителя, определящо изпълнител по договор за обществена поръчка или постановяващ прекратяване на процедурата(чл.108 от ЗОП).

 

5.Производство по обжалване

На обжалване пред Комисия за защита на конкуренцията подлежат решенията на възложителя, постановени  в резултат на проведена процедура за възлагане на обществена поръчка (чл.196 от ЗОП).

В Част Шеста „ Отстраняване на нарушения в процедурите“  от ЗОП са регламентирани актовете, подлежащи на обжалване, сроковете, правоимащите да подадат жалба. В жалбата следва да се посочат  изчерпателно и конкретно всички възражения и основанията за тях, както и исканията на жалбоподателя. Действително законът позволява, ако КЗК прецени наличие на пропуск, да уводим жалбоподателя като му даде тридневен срок за отстраняане на нередовносите. От дългогодишната си практика в областта на обжалване актове пред КЗК, сме достигнали до мнението, че добре обоснована и изчерпателна жалба от към възражения с подаването й в срок, е винаги индиция за задълбоченост и прецизност, в този смисъл висок професионализъм. Указания на КЗК съгл. чл.199, ал.4 ЗОП биха били донякъде белег за слаба аргументираност от страна на възложителя още в начална фаза на специалното поризводстово пред КЗК.

Ако жалбата не страда от пороци или същите са отстранени в срок, КЗК насрочва открито заседание, като предоставя възможност за запознаване със събраните по преписката доказателства и с предостовяне на нови докадателства най-късно в деня преди заседанието по разглеждане на жалбата(чл.209 от ЗОП).

Производството по обжалване акт на възложител е двуинстанционно  Решенинята на КЗК подлежат на обжалване пред  Върховния административен съд, който се произнася в срок до един месец от получаване на жалбата и решението му е окончателно. (чл.216 от ЗОП).

 

6.Заключение

Настоящето изложение съставлява концептуална схема на основните стъпки, които възложителите в сектор „Здравеопазване“ е необходимо да съобразят при подготовка на процедура по възлагане на обществена поръчка. Спецификите в тази област са съществени, поради което не можем да обхванем всички аспекти и евентуалните проблематики..

Експертната помощ при подготовката, обявяването, оценяването и възлагането на електронни обществени поръчки в ЦАИС ЕОП е наш приоритет и възможност за подпомагане възложителите в тази сфера. 

 

 

Автор: адвокат Борилсава Дончева

 

 

[1] Чл.5, ал.2, т.16 ЗОП

[2] Пазарни проучвания по реда на чл. 21, ал. 2 от ЗОП и пазарни консултации по реда на чл. 44 от ЗОП (government.bg)

 

 

Относно подготовка на Вашите документи по обществената Ви поръчка можете да ни потърсите на имейл: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

logo-footer_new.png
Пловдив
ул. Цоко Каблешков 10, ет.2
+359888915215
office@kostovpartners.bg
© 2024 Kostovpartners.bg. Всички права запазени. Уеб дизайн CreateDesigns