Как да подготвите обществена поръчка за доставка на храна в учебни и социални заведения?
Как да подготвите обществена поръчка за доставка на храна в учебни и социални заведения?
Прецизното и всеобхватно прилагане на правната доктрина в сферата, регулираща здравословното хранене в детските заведения и училища би следвало да е приоритет на всяка една институция в Държавата. В продължение на казаното, публичните възложители разходващи бюджетни средства за осигуряване хранителни продукти в държавни и общински заведения, следва да са изключително прецизни при подготовката на процедура по възлагане на обществена поръчка в тази област. Считаме, че изискванията към участниците, критериите за техния подбор, техническите спецификации, проект на договор, като съвкупност от документи, които възложителят подготвя съобразно ЗОП, следва да кореспондират в максимална степен на целта, за която се провеждат – осигуряване на качествена здравословна храна в обектите за социални услуги.
За тази цел ще очертаем основните стъпки, които да се прилагат в процедура по възлагане на обществена поръчка по чл.18 от ЗОП, така че тя да бъде подготвена, организирана и проведена в съответствие с правилата на Закона за обществените поръчки и Правилника за неговото прилагане и другите относими действащи нормативни актове в областта на храните и техните качествени характеристики.
1. Правно понятие „Публичен възложител“ на обществена поръчка.
„Възложител“ е орган по възлагане на обществени поръчки в сферата на доставка на хранителни продукти в общински и държавни учреждения. В хипотезата на общински заведения, каквито са детските градини и училища[1] на територията на съответната община, възложител е кметът на общината. В някои случаи, кметовете на общини делегират правомощието по провеждане на процедури по възлагане на обществени поръчки с обект доставка на хранителни продукти на ръководителят на съответното учреждение (директор, управител или друго длъжностно лице)
Тук обръщаме внимание на факта, че с настъпилите промени в ЗОП (обн. ДВ, бр.88 от 2023 г., в сила от 22.12.2023г.), възложителите следва да съобразят делегирането на правомощията си по чл.5, ал.1, което е в прерогативите само на две категории лица – на длъжностно лице, което има право да го замества съгласно нормативен, административен или друг акт, който определя представителството на възложителя или на лице, което осъществява административното ръководство в организацията на възложителя.
По този повод, за улеснение на възложителите на Портала за обществените поръчки, считано от 11 януари бе публикувано методическо указание на АОП МУ-2 от 29.12.2023 г.[2] относно прилагането на новата редакция на чл.7,ал.1 ЗОП, касаещо делегиране на правомощия. Делегирането на правомощия по чл.5, ал.1 се извършва с изричен акт (обикновено актът, с който се осъществява делегиране на правомощията е заповед).
Горната хипотеза на упълномощаване следва да се отграничи от хипотезата на ал.2 на чл.7 от ЗОП, касаеща заместване на възложителя. В този случай заместващият упражнява правомощията на замествания в пълен обем от името на замествания орган.
Разликите в хипотезите на ал.1 и ал.2 от чл. 7 ЗОП са съществени и възложителят много внимателно следва прилага тази разпоредба, касателно вида и обема от отговорности, които делегира на лицето, още повече че след влизане в сила на новата редакция на чл.7 ЗОП, всички упълномощавания, неотговарящи на новата редакция, се считат за издадени на отпаднало правно основание.
2. Регистрация на възложителя в електронната платформа съгласно чл.39а, ал.1 ЗОП.
Възложителят обявява и възлага обществени поръчки по чл.20, ал.1, ал.2 и ал.3 от ЗОП чрез Единната национална електронна уеб-базирана платформа, наречена„Централизирана автоматизирана информационна система „Електронни обществени поръчки“ (ЦАИС ЕОП). Всички действия, свързани с възлагането на обществени поръчки в платформата, се извършват от възложители, които са регистрирани в нея.
С регистрацията се създава профил на организацията в платформата (чл.9ж ППЗОП) Възложителите следва да създадат и профил на купувача(интернет адреса на възложителя), който се поддържа на платформата ЦАИС ЕОП.
В профила на купувача и в ЦАИС ЕОП се съдържа документацията по конкретна обществена поръчка, съгл. чл.36 ЗОП.
3.Подготовка на процедура по възлагане на обществена поръчка.
Публичните възложители следва да прогнозират възлагателния процес,като предвидят оптимално време за подготовка, провеждане и сключване на договор за доставка на хранителни продукти, така че съответното заведение да не бъде изправено пред затруднение от доставка на нужни хранителни продукти на оптимални целесъобразни цени, предвид че се разходва бюджетен ресурс.
В този контекст ЗОП предвижда планиране на процедурите, които възложителят възнамерява да проведе през следващата година. Възложителите могат да оповестят своите намерения за възлагане на обществени поръчки или за сключване на рамкови споразумения през следващите 12 месеца чрез публикуване на обявление за предварителна информация (чл. 23 ЗОП).
3.1. Определяне вида на обществената поръчка.
При възлагане на обществени поръчки публичните възложители прилагат процедурите по чл. 18, ал. 1, т. 1 - 3 , 6 - 8 и 11 - 13 от ЗОП.
За избор на изпълнител, който да осъществява доставки на хранителни продукти в детски градини, или учебни заведения, или други социални институции, възложителите обикновено провеждат открита процедура, публично състезание, събиране на оферти с обява, в зависимост от прогнозната стойност и заложени количества, съобразно нуждите на конкретния възложител. Този вид процедури са в изключителна степен гарантиращи интересите както на възложителя, така и на самите участници. Защото от една страна се предоставя неограничен достъп до участие в процедурата от заинтересовани лица, които в условията на състезателност биха удовлетворили интересите на възложителя по отношение цена и качество в максимална степен, от друга страна състезателността гарантира оптимално целесъобразно разходване на публични средства.
3.2. Съдържание и изготвяне на документация.
Фазата на подготовка на обществената поръчка за доставка на хранителни продукти включва изготвянето на квалифицирана документация, която да е съобразена със спецификите на обекта на поръчката и нормативните изисквания на ЗОП, Правилника за неговото прилагане и другите относими нормативни актове.
От професионалния ми опит като юрист, участвал в подготовка на процедури по възлагане на обществени поръчки в общинска структура, бих казала че добра практика е възложителят да издава заповед, с която да определя екипът от специалисти, участващи в подготовката на процедура по възлагане на обществена поръчка, вкл. подготовка на документацията, като определя и срок за подготвителната фаза на процедурата.
Документацията в една обществена поръчка включва: решение за откриване процедурата, обявление за обществена поръчка, техническите спецификации, инвестиционните и други проекти, когато се изискват за подготовката на офертата, методиката за определяне на комплексната оценка на офертата, когато е приложимо, образци на документи, както и указание за подготовката им, проект на договор освен когато договорът се сключва при общи условия или нормативен акт определя задължителното му съдържание. Документацията може да съдържа и други документи, в зависимост от спецификата на обекта на обществената поръчка. Тази съвкупност от документи, ведно с изготвени решение за откриване на процедурата и обявление, са крайният етап от подготовката на процедурата.
NB!!! При подготовка на документацията следва да се съобразяват приетите изменения в ЗОП и ППЗОП към датата на подготовка и откриване на процедурата по възлагане на обществената поръчка, каквито са например въведените специални условия за изпълнение на поръчките(чл.47 ЗОП), задължителните екологични изисквания (чл.47а ЗОП).
Възложителят следва изчерпателно да формулира в Обявлението за обществена поръчка изискванията към участниците, в т.ч. - основания за задължително отстраняване (чл. 54 от ЗОП),вкл. по преценка да включи и незадължителните основания по чл.55 ЗОП; - критериите за подбор, които се отнасят до: 1. годността (правоспособността) за упражняване на професионална дейност; 2. икономическото и финансовото състояние; 3. техническите и професионалните способности, като задължително конкретизира изискванията си съобразно чл.60 - 61 от ЗОП и чл. 63 от ЗОП и начините за тяхното доказване.
Обществените поръчки, касаещи доставка на хранителни продукти трябва да са съобразени с актуалното относимо действащо европейско законодателство.
Тук е мястото да се отбележи, че на сайта на Агенцията по обществени поръчки е публикуван стандартизиран образец на Договор за доставка на хранителни продукти.[3] Той е утвърден със Заповед No ЗМФ-1365/29.12.2016 г. за одобряване на стандартизирани образци на документи по Закона за обществените поръчки. Безспорен факт от правната действителност е отмяната на Закона за храните, цитиран във образец на АОП, съставляващ Договор за доставка на хранителни продукти. Приет е изцяло нов Закон за храните (Обн.,ДВ, бр. 52 от 09.06.2020 г., в сила от 09.06.2020 г.) отменящ стария в своя § 2 от Преходните и заключителни разпоредби, който към настоящия момент е изменен с ДВ, бр. 41 от 10.05.2024 г., в сила от 10.05.2024 г.
В този смисъл, заостряме вниманието към възложителите за нуждата от задълбочено проследяване на актуалната нормативна уредба, касаеща конкретно доставка на храни, в процеса на подготовка на една обществена поръчка.
4. Публикуване на процедурата по възлагане на обществената поръчка.
Всяка обществена поръчка на стойност по чл. 20, ал. 1 - 3 и 7 от ЗОП се публикува в Регистъра на обществените поръчки, и в съответния профил на купувача и получава уникален номер.
Документи, свързани с участие в обществени поръчки, се подават чрез платформата съобразно правилата за нейното използване по чл. 229, ал. 1, т. 12 от ЗОП и при спазване на изискванията, поставени от възложителя.
Възложителят съставя комисия за подбор на участниците, разглеждане и оценка на офертите, съобразно начините и сроковете посочени в ЗОП и ППЗОП. Комисията е помощен орган на възложителя по разглеждане на постъпилите оферти на участниците в процедурите, оценка и класиране, която в заключителната фаза на своята дейност представя доклад/протокол, отразяващ цялостната й дейност, констатации , предложения.
5. Приключване на процедурата.
Заключителният акт от процедура по възлагане на обществена поръчка е окончателното решение на възложителя, определящо изпълнител по договор за обществена поръчка или постановяващ прекратяване на процедурата(чл.108 от ЗОП).
6. Сключване на договор.
Възложителят сключва с определения изпълнител писмен договор за обществена поръчка, при условията на чл.112 ЗОП.
7. Производство по обжалване.
На обжалване пред Комисия за защита на конкуренцията подлежат решенията на възложителя, постановени в резултат на проведена процедура за възлагане на обществена поръчка (чл.196 от ЗОП).
В Част Шеста „ Отстраняване на нарушения в процедурите“ от ЗОП са регламентирани актовете, подлежащи на обжалване, сроковете, правоимащите да подадат жалба. В жалбата следва да се посочат изчерпателно и конкретно всички възражения и основанията за тях, както и исканията на жалбоподателя. Действително законът позволява, ако КЗК прецени наличие на пропуск, да уведоми жалбоподателя като му даде тридневен срок за отстраняване на нередовностите. От дългогодишната си практика в областта на обжалване актове пред КЗК, сме достигнали до мнението, че добре обоснована и изчерпателна жалба от към възражения с подаването й в срок, е винаги индиция за задълбоченост и прецизност, в този смисъл висок професионализъм. Указания на КЗК съгл. чл.199, ал.4 ЗОП биха били донякъде белег за слаба аргументираност от страна на възложителя още в начална фаза на специалното производството пред КЗК.
Ако жалбата не страда от пороци или същите са отстранени в срок, КЗК насрочва открито заседание, като предоставя възможност за запознаване със събраните по преписката доказателства и с предоставяне на нови доказателства най-късно в деня преди заседанието по разглеждане на жалбата(чл.209 от ЗОП).
Производството по обжалване акт на възложител е двуинстанционно Решенията на КЗК подлежат на обжалване пред Върховния административен съд, който се произнася в срок до един месец от получаване на жалбата и решението му е окончателно. (чл.216 от ЗОП).
8. Заключение.
Обществените поръчки заемат сериозен дял при разходване на публичен ресурс за доставка на хранителни продукти, поради което те трябва да бъдат изключително прецизирани, така че да отговарят на нуждите на обществото ни.
Настоящето изложение съставлява концептуална схема на основните стъпки, които възложителите, организиращи процедури по възлагане на обществени поръки за доставка на хранителни продукти е необходимо да съобразят при тяхната подготовка и провеждане. Спецификите в тази област са съществени, поради което не можем да обхванем всички аспекти и евентуалните проблематики.
Експертната помощ при подготовката, обявяването, оценяването и възлагането на електронни обществени поръчки в ЦАИС ЕОП е наш приоритет и възможност за подпомагане възложителите в тази сфера.
Автор: адвокат Борислава Дончева
[1] Определени училища има специален статут, например Национална гимназия за сценични и екранни изкуства Пловдив
[2] С указанието може да се запознаете тук:MU2_2023.pdf (aop.bg)
[3] https://www2.aop.bg/obrazci-i-spisyci/standartizirani-dokumenti/
Относно подготовка на Вашите документи по обществената Ви поръчка можете да ни потърсите на имейл: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.